Leeftijd Banner
Leeftijd Banner

woensdag 8 augustus 2007

De eerste kwaal

Aan alle mensen die mij een verhaaltje hebben horen vertellen over 'een oude staartbeenverstuiking die terug opspeelt' of 'een overbelasting waar ik al een tijdje mee rondloop zonder het te merken en nu plots mijn hele onderrug blokkeert': maak kennis met mijn eerste zwangerschapskwaal! (Wat heb ik op mijn tanden moeten bijten tijdens mijn uitleg aan de mensen die ik over mijn rugpijn vertelde (mama, Lies, Leen, Chris,...). het is zoveel makkelijker en oprechter om als verklaring gewoon te zeggen 'want ik ben dus zwanger'! Maar dat wil ik toch het liefst 'live' zeggen. Over de telefoon of via msn vertel je zoiets niet aan de mensen die zo dicht bij jou staan.)

Sinds maandagmiddag (de dag dat ik naar de dokter ben gegaan voor een bloedonderzoek) zit mijn rug dus helemaal vast. Op sommige momenten bleef het gewoon beperkt tot mijn rug niet kunnen strekken zonder pijn, maar het meeste van de tijd zat ik mij in duizend bochten te wringen om toch maar geen pijn te voelen en heel soms zakte ik gewoon door mijn linkerbeen en kon ik geen stap voor- of achteruit zetten. Tijdens het bezoek aan de dokter gevraagd of dit met de zwangerschap te maken kan hebben, want kunnen een beetje hormonen in mijn bloed mijn rug blokkeren?

Maar dat kan dus wel, zo blijkt. Het toeval wil dat ik vorige donderdag nog met Isa over haar goede osteopaat aan het praten was, dus ik heb haar goede adresje meteen kunnen uitproberen. Toen ik maandag niet meer geloofde dat dit vanzelf zou verdwijnen, heb ik enige druk uitgeoefend om dinsdag nog een afspraak vast te krijgen.

Een bekken is in feite maar een kleine holte, die gevuld is met een baarmoeder, blaas, darmen en een hoop ligamenten, spieren en pezen. Mooi gevuld dus. En als de baarmoeder in het begin van de zwangerschap wat opzwelt en harder wordt, oefent ze dus druk uit op het bekken. Daardoor is een overbelasting bij mijn heiligenbeen (het been waar aan de ene kant je staartbeentje aan vastzit en aan de andere kant je ruggenwervel) dus plots acuut geworden.

Na wat kneep- en vouwwerk gisteren ben ik al grotendeels opgelapt en maandag volgt sessie 2. Leuk was wat anders, maar als ik mag kiezen, dan toch het liefst een zwangerschapskwaal die je gewoon kan laten wegkneden!

Geen opmerkingen: