Leeftijd Banner
Leeftijd Banner

donderdag 12 februari 2009

Suppo's steken

Ik heb vorige week nog eens het befaamde interview op tv gezien waarin Arno Hintjens uitlegt hoe je een suppo (of in mooi Nederlands 'zetpil') moet opsteken. (Ik heb het fragment ook op Youtube teruggevonden)

Omdat ik zo verrast was over hoeveel discussie dit onderwerp hier opriep en hoeveel twijfel er duidelijk bij andere ouders bestaat, voel ik mij geroepen om eens licht in de duisternis te brengen, op basis van het advies van 2 apothekers en 1 kinderarts.

Er zijn 2 soorten suppo's:
- De klassieke zetpillen zijn kegelvormig en die moet je inderdaad met de platte kant eerst inbrengen. De theorie hierachter is dat de kringspier van de aars zich opspant en dan zo de zetpil vanzelf naar binnen trekt. Als je ze met de punt eerst inbrengt en de kringspier spant zich op, dan duwt de pil zichzelf terug naar buiten.



- De nieuwe zetpillen (o.a. al het geval bij Perdolan en de eucalyptuszetpillen) hebben eerder de vorm van een torpedo: ze zijn langwerpig en zijn aan de ene kant rond en aan de andere kant hebben ze een eerder ruwe, stompe kant. Die breng je inderdaad in met de ronde kant eerst.


Ik heb van mijn apotheker overigens de instructie gekregen om mijn eucalyptuszetpillen in de koelkast te bewaren. Ze bevatten etherische oliën, waaronder ook vlugoliën en die vervliegen al bij kamertemperatuur, waardoor de suppo wat van zijn werking verliest. Als je ze in de koelkast bewaart, blijven alle substanties en dus ook de goede werking bewaard. Baat het niet, dan schaadt het niet!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Vraag me af of dit geen pijn doet

Marleen zei

Ik heb nooit de indruk gehad dat Jolien daar pijn van had.