Leeftijd Banner
Leeftijd Banner

maandag 15 februari 2010

De grote Dyson City test

Het begon allemaal met een mailtje. Dan volgde een koerier met een grote, bruine doos. Daaruit kwam een elegantere, kleine doos.



Die doos bleef even staan, want ik keek nogal op tegen het in elkaar puzzelen van de stofzuiger die erin zat. Toen ik ze uiteindelijk toch opendeed bleek dat dat helemaal niet nodig was. Klik-klik-klik en klaar. Het is meteen duidelijk dat over élk detail van dit ontwerp zorgvuldig is nagedacht en dat niets aan het toeval overgelaten is. De bijgevoegde handleiding had ik zelfs helemaal niet nodig. Ik heb alleen even moeten zoeken naar waar ik de clip met de attributen (de zuigmonden om plinten, gordijnen, enz. schoon te maken) zou kwijtkunnen en net dat stond natuurlijk niet in de handleiding vermeld. Het blijkt gewoon op de stofzuigerbuis te passen.



Eerste indruk: wat is-ie klein! En compact! En mooi! En licht! En ingenieus! Het was even zoeken om alle vakjes met filters, stofvergaarbakken en wat weet ik nog allemaal open te krijgen, maar dit ding zit verdorie heel slim ineen! Geen vierkante centimeter verspilde ruimte. Echt ingenieus.

Maar met mooi en compact zijn alleen kom je er natuurlijk niet. De belangrijkste vraag is: werkt hij ook goed?

Hij is alleszins gebruiksvriendelijk: handig handvat en een lange steel (ik ben groot en heb al een hernia, dan is de stofzuiger niet meteen je beste vriend). Handig! Het is wel wennen aan de platte zuigmond. Voor kruimels vind ik dat bijvoorbeeld niet zo praktisch. Ik ben ook nog nieuwsgierig naar zijn prestaties op lange termijn. In principe moet je die filters elke maand (elke maand!) afspoelen en aan de lucht laten drogen. Op zich een kleine moeite, maar ik ken mezelf. Dat doe ik dus van ze leven niet. Eén keer per jaar zou al een prestatie zijn. Tenzij hij gewoon stopt met zuigen en ik gewoon geen andere mogelijkheid heb, natuurlijk.

Bij de eerste gelegenheid die zich aandiende heb ik onze nieuwe, kleine huisbewoner ook voorgesteld aan de schoonmaakster. Toen ik haar vertelde dat er een Dyson bij kwam, trok ze een beetje een gekweld gezicht. 'Ik heb daar al mee gewerkt en dat zijn wel goede stofzuigers, maar ze zijn zo weinig mobiel. Je moet daar echt wel aan trekken om die achter u mee te krijgen'. Ha, maar dat was buiten de City gerekend, want drie uur later vroeg ik haar naar haar ervaringen en plots was ze razend enthousiast. Deze was wel heel wendbaar en zooo praktisch!

Conclusie: mooi, slim, wendbaar, licht, praktisch en krachtig. Lekker lange steel die helaas niet compact opgeborgen kan worden. Filters die wel makkelijk uit te spoelen zijn, maar die je toch nooit uitkuist. Grootste minpunt is de prijs: Dyson is echt wel een duur merk. Maar als je het geld ervoor over hebt, krijg je wel kwaliteit in ruil. Uitstekende stofvreter, maar iets minder geschikt voor kruimels en groter vuil. Onze Dyson City krijgt dus een vaste plaats op de eerste verdieping en mag zich daar uitleven op het stof. En laat dat nu net de filosofie achter dit compacte model zijn! Hij maakt zijn beloften meer dan waar!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoeveel heeft Dyson betaald voor dergelijke geweldige copywriting?
Groeten,
Jeroen

Anoniem zei

Zeker weten niets!
Ik heb zelf een Dyson, sinds 2 jaar. Daarvoor héél vaak goedkopere stofzuigers gekocht. Achteraf zeg ik: had ik maar direct mijn geld besteed aan de Dyson, dan was ik in totaal goedkoper uitgeweest én had mij een hoop ergernis bespaard!