Leeftijd Banner
Leeftijd Banner

vrijdag 1 mei 2009

Babyfoon

Wie een baby koopt, koopt ook een babyfoon. In ons geval werd het de Supernova. Niet de goedkoopste, maar veilig en betrouwbaar. Alleen heeft de onze geluk dat mijn kennissenkring voldoende tevreden gebruikers telt, want ik ben eerder 'positief onder voorbehoud'.

Als je een klassieke babyfoon gewend bent die elk zuchtje en kuchje doorstuurt, is de Supernova wel even wennen. Hij zendt niet permanent uit (zou bij nieuwe modellen voortaan verboden zijn door een Europese richtlijn ofzo), dus hij stuurt geluiden van je baby pas na enkele tellen door. Eens ik daaraan gewend was vond ik dat eigenlijk wel een voordeel, want je wordt niet voor het minste geringste zuchtje opgeschikt (of wakkergemaakt). Tijdens het uitzenden maakt hij ook een lichtjes brommend geluid waar je ook gewoon aan gewend moet raken.

Ons toestel heeft het de eerste keer begeven toen Jolien voor het eerst flink ziek was. Het scherm lichtte op en gaf te kennen dat de baby geluid maakt, maar er kwam geen klank uit. Behoorlijk vervelend als je kind net geregeld moet overgeven, ook 's nachts. Het ding was nog geen jaar oud, dus ik ben er meteen mee naar de winkel gegaan. Toestel een week kwijt en onze oren dan maar wat meer gespitst. Na een week kreeg ik bericht dat mijn toestel terug binnen was en dat ze een nieuwe baby unit (het deel dat bij de baby staat) hadden meegegeven, want die was blijkbaar defect. Heel vriendelijk dat we gewoon een nieuwe zender meekrijgen, ikke tevreden over de service.

Het toestel functioneerde weer prima tot - toeval of niet - Jolien opnieuw ziek werd en 's nachts moest overgeven. Plots detecteerde de parent unit niet dat de baby unit aanstond en gaf hij het bijhorende piepsignaal. Beide elementen verschillende keren aan- en uitgezet en pas na een flinke tik tegen de parent unit werkte alles plots weer prima. Tot ik midden in de nacht wakker werd van het zelfde piepsignaal. Plots, zonder enige aanleiding, was de verbinding blijkbaar weggevallen. De ochtend nadien werd ik wakker omdat ik Jolien hoorde liggen huilen, maar de babyfoon gaf geen krimp. *zucht* Opnieuw naar de winkel, opnieuw ons toestel een week kwijt en opnieuw gespitste oren. Na een week kreeg ik telefoon. Mijn toestel was terug binnen, maar er was geen probleem gedetecteerd. Op de technische fiche stond dat het toestel "úren" (met accent en al) getest was en geen problemen vertoonde. De eerste avond dat we hem gebruikten, dook het probleem van de verbinding die wegvalt meteen weer op. Naderhand is mij opgevallen dat het toestel op kanaal B stond ingesteld toen het van de producent terugkwam en ik stel het altijd in op kanaal A. Ik heb hem dus nu al 2 avonden op kanaal B gebruikt en tot dusver werkt dat probleemloos.

Conclusie:
- Voorlopig blijft het probleem weg als we de 2 toestellen op kanaal B instellen.
- De handleiding van de Supernova kan beter. Ik ben een trouwe handleidingenlezer en ik vind dus makkelijk mijn weg doorheen de vaak krom geformuleerde instructies in die dingen, maar bij dit toestel is mij nog altijd niet duidelijk waar de aanduidingen DSIP en SIP op slaan en of ze wel of niet moeten branden.
- Ik gebruik onze babyfoon sowieso veel minder dan vroeger. Thuis ga ik hem enkel nog gebruiken als ze weer ziek zou zijn, al werden we tot nu toe wel wakker als ze 's nachts lang lag te wenen. Enkel als ze tijdens bezoek aan familie of vrienden ligt te slapen, als er vrienden met kleine kindjes op bezoek komen en hun kind boven te slapen leggen of als er eens een babysit zou komen is het wel een handig instrument.

Ik heb wel al véél verhalen gehoord en gelezen over problemen met babyfoons. Blijkbaar is de techniek toch vrij kwetsbaar...

2 opmerkingen:

Lien zei

Ik heb dezelfde. In het begin gaf ie alleen licht en geen klank maar dat werd toen meteen hersteld. In het begin stond het kanaal ook op A maar na wat geëperimenteer bleek ik ook betere resultaten te hebben op kanaal B. Zou het B-kanaal beter zijn?

Handig dat er veel kanalen zijn want als we met vrienden op reis zijn die dezelfde babyfoon hebben is dat meegenomen (al gebeurd). En de hij reikt erg ver: toen we op hotel zaten ging de onze probleemloos twee verdiepingen naar beneden, die van vrienden (een andere) totaal niet.

Dus uiteindelijk ben ik er wel tevreden mee.

Anoniem zei

Lees het hele blog, pretty good